lauantai 7. joulukuuta 2013

Itsenäisyyspäivä

Privet! Tänään on suomalaisen koulun ovet kiinni kun vapaapäivät menee Suomen aikataulun mukaisesti. Kuitenkin L oli venäjän kielen tunnilla tuolla venäläisellä koululla ihan normaalisti.

Juhlittiin täällä kotona Suomen itsenäisyyttä vähän paremmalla aterialla. Tarjolla oli lohisalaattia (kala oli Suomesta tuotu), leipää, suolakurkkua, perunaa sekä sieniä. Syömään kutsuttiin myös naapurin pariskunta, jotka ovat venäläisiä, mutta äiti osaa suomea melko hyvin ja isä jonkin verran. Itseasiassa perheen isä oli aikaisemmin kysynyt jos mä voisin pitää hänelle muutaman suomen kielen tunnin viikossa tietenkin palkkiota vastaan. Mietin asiaa vielä, siis että onko mulla rahkeita opettaa suomea kun oma venäjä niin hakusessa, mutta toisaalta miksei - lisätuloille on aina tarvetta. Oon miettiny myös, että jossain kohtaa ilmotan oppilaitten vanhemmille, että voisin vapaa-iltoina tulla lapsenvahdiks. 


Nostettiin malja Suomelle ja muuten juteltiin mm. Suomen kulttuurista, ja miten se eroaa Venäjästä. Yhtenä puheenaiheena oli naisten pukeutuminen, mistä oon jo aikasemminkin puhunut. Kun esimerkiks tässä oltiin siellä joululaulutilaisuudessa, niin I sanoi, että hänelle oli tullut ihan tyhmä olo kun laittoi näyttävät vaatteet ja suomalaiset olivatkin pukeutuneet niin hillitysti ja oli sitten kovaan ääneen kuuluttanut, että synttäreitään varten oli pukeutunut. 
Tämän jälkeen yleisesti keskusteltiin naisten pukeutumisen eroista, suomalaiset eivät halua herättää niin paljon huomiota ja venäläiset pohtivat aamulla paljon enemmän miltä näyttävät esimerkiksi kun töihin menevät. Naapuri sanoi, että toimistoissa naisilla näkyy täällä myös farkkuja, mutta silti naiset laittavat itseään enemmän ja kiinnittävät huomiota hiuksiin ja asusteisiin. 

Kyllähän pukeutuminen on täällä tosi paljon länsimaalaistunut ja kaupungilla näkee housuja sekä matalapohjaisia kenkiä, mutta on se vaan silti täysin eri maailma. Talven asuina ehdottomasti suosituimpia ovat edelleen erilaiset turkikset - etenkin turkisliivit ovat suuressa huudossa täällä ja niitä näkee erittäin monella. Tämä aiheuttaakin näitä ennakkoluuloja sitten suomalaisissa kun venäläisnaiset tulevat Suomeen ja koetaan, että nämä ovat täysin ylipukeutuneita ja ihmetellään miksi ihmeessä. Se vaan on täällä kulttuurissa ja tarttuu lapsiinkin jo nuorena, että täytyy näyttää hyvältä. Venäläiset puolestaan kummastelevat, miksi suomalaisnaiset eivät käytä ulkonäköönsä niin paljoa vaivaa kuin he. Tietenkään ei saa yleistää, ei tämä jokaista suomalaista tai venäläistä koske, mutta näin yleensä.

Multa myös kysyttiin illallispöydässä, että mitä ajatuksia mussa herättää itsenäisyyspäivän juhliminen Venäjällä ja millainen merkitys sillä on kun olen Suomessa. En aikasemmin oikein edes ajatellut asiaa sen kummemmin, mutta onhan se outoa ajatella että nyt Suomessa juhlitaan maan itsenäisyyttä ja mä oon täällä. 

Mä rakastan Moskovaa, Venäjää. Oon täysin ihastunu tähän maahan. Haluaisin myös lähtee muualle maailmalle. Mutta loppujen lopuks palata Suomeen. Kyllä mä sen tiedän ja myönnän, Suomi on aina ykkösenä sydämessä ja oon ylpeä suomalainen. Täällä ollessa kyllä ajattelee koko maata ihan eri tavalla - niin hyviä kuin huonoja asioita - mutta on siellä asiat niin hyvin. Toivottavasti on jatkossakin ja innolla palaan sinne kyllä muutaman viikon päästä.

Eniten ihmetystä on herättänyt nämä mellakat Tampereella! Mitä kaikkea, 200 mellakoitsijaa, 300 poliisia ja väkivaltaa. Oon seurannu nyt uutisia tiiviisti eikä noista kuvista heti uskois, että Suomi on kyseessä. Tollasia kuvia tottunu lähinnä katteleen muista maista, etenkin Venäjältä ja täällähän oli juuri mellakat ennen kuin tänne saavuin, minkä takia mua paljon peloteltiinkin. Sitten siellä rauhaisessa Suomessa onkin yhtä hullua meininkiä, pistää vähän sanattomaksi.

 
Tietenkin on itsestään selvää, että Suomeenkin kaikki tällainen ajautuu - mutta Suomelle tärkeimpänä juhlapäivänä? Kertoohan se monestakin asiasta. Ihmiset eivät voi siellä hyvin ja näin antavat äänensä kuuluviin. Päivä sinänsä mitä mainioin jos miettii mielenosoituksen saamaa julkisuutta. Kuitenkin miksi pilata näin tärkeä juhla tuollaisella käytöksellä?

Joka tapauksessa hyvää itsenäisyyspäivää Suomi! ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti