keskiviikko 18. joulukuuta 2013

Pilvenpiirtäjiä sekä balettia Bolshoi-teatterissa

Moi! Olin aamulla matikantunnin koululla, vaikka opiskelu on kyllä jo siinä vaiheessa, ettei mun apua siellä juurikaan tarvis. Tänään huvikseni olin sitten mukana oppilaitten kauppaleikissä, ensin kassantätinä ja sen jälkeen katsoin, että toimivat leikissä kuten pitää. Tollaset 6-8-vuotiaat on kyllä niin ihania kun ottaa kaiken niin tosissaan ja haluaa olla erittäin oikeudenmukaisia. Oli tarkkaa, että leikkirahat meni täysin tasan ja kuinka paljon kukin sai ostaa. Muutenkin katsovat tarkasti, ettei kukaan lunttaisi tunnilla ja näin. Hyvähän se tietenkin vaan on, mutta toisinaan ovat kyllä liiankin oikeudenmukaisia ihan pikkujutuista.

Tulin käymään asunnolla kunnes lähdin jälleen jouluostoksille. Mulla vie aina ihan hirveesti aikaa lahjojen osto, vaikken edes ostais mitään sen kummempia. Nyt jo voiton puolella ollaan, mutta huomenna vielä täytyy mennä...


Vaihteen vuoksi menin Выставочная:lle eli vystavotsnajalle, jossa sijaitsee tämä bisneskeskus, missä aikasemminkin oon käyny. Lähin vahingossa metrosta väärään suuntaan, mutta ei se haitannu mitään kun tarkotuksena oli mennä ulos katsomaan pilvenpiirtäjiä. Tämä on siis se ostoskeskus maan alla, ns. Moscow cityn alla. Löysin hetken hakemisen jälkeen myös sisälle itse ostoskeskukseen. 


Piti hakea L vasta klo 16 koululta, sillä tänään ei ollut mitään harrastuksia erinäisten syiden vuoksi. No, tulin universitetille ihan hyvissä ajoissa ja oli vielä hyvin aikaa kävellä koululle ja olisin ollut siellä vielä ennen neljää. Viisaana ajattelin kokeilla uutta oikoreittiä, mutta eihän se toiminut ollenkaan. En tiä missä kohtaa meni vikaan, mutta lopulta pyörin vaan ympyrää ja oli pakko kysyä ohikulkijalta neuvoa. Neuvoi hyvin, ja löysin koulun heti (olin siinä noin 300 metrin päässä). En tiä miten en sinne löytäny kun kuitenkin ihan kulmilla pyörin. L joutu tän takia ootteleen mua käytävässä jonkun vartin kun IP-kerho oli loppunut...

Mun piti tänään mennä Metropolikseen pyöriin J:n kanssa, kun eilen hostäiti sanoi että he menevät teatteriin ja hän hakee L:n koulusta, joten tällöin mulla olis ollut ihan vapaapäivä. Kuitenkin hostisä voi huonosti eikä pystynyt lähtemään, joten I vaan tokas, että mä lähdenkin mukaan. Eipä tämä mua ollenkaan haitannut, päinvastoin, sillä kyseessä oli balettiesitys Bolshoi-teatterissa (Большой театр), joka on yksi maailman parhaimmista ja suosituimmista teattereista. Tietysti oon kuullu teatterista jo kauan aikaa sitten, ja haaveena oli päästä myös siellä käymään, mutta kun tiedän lippujen olevan niin kalliita, päätin haudata haaveen. Mutta nyt pääsinkin! Harmittaa tietty A:n puolesta tosi paljon.

I ja L laitto ittensä oikeen hienoks, mutta eihän mulla oo täällä mukana mitään juhlamekkoja (no okei, ei mulla oo mukana mekkoja ollenkaan), joten piti tyytyä siisteihin suoriin mustiin housuihin ja vähän hienompaan valkoiseen paitaan. Kaiken lisäks oli niin kiire, etten kerennyt peseen hiuksia, joten jouduin laittaan ne kiinni kun oli niin likaset. Mutta eihän se mitään meinaa kun pääsin!

L:n mielestä oli kuitenkin tosi järkyttävää, että lähdin sen näkösenä ja sanoi: "Julia, et sä voi tollasilla vaatteilla lähteä sinne, etkö sä tajua että siellä on kaikki? Sä et nyt ihan ymmärrä." Näin siis mua neuvoi pukeutumisasioissa 8-vuotias tyttö prinsessamekossaan. Mä koitin selittää, että laittaisin kyllä mekon jos sellanen olis, että näin on mentävä.

Kyllähän siellä teatterilla tuli vähän köyhä-spurgu olo, kun kaikki oli niin hienoissa asuissa, oli iltapukuja ja smokkeja (unohtamatta limusiineja pihassa...) Oikein raha haisi siinä porukassa. Onneks joukossa oli kuitenkin muutama arkisemmissa vaatteissakin, ja nykyään tuolla pukukoodi ei ole niin tiukka, muttei tietenkään missään höntsyissä pääse sisään. 


Esitys oli Coppelia (Коппелия) ja kyseessä balettia, mikä tunnetusti on huipussaan Moskovassa. Siinä oli kolme näytöstä, eli ensimmäinen osa - tauko - toinen - tauko ja viimeinen. Yhteensä koko juttu kesti 2,5 tuntia. Oli erittäin hyvä ja todella taitavia esiintyjiä, ei voi muuta sanoa. Mä en oo mikään baletin tai teatterin asiantuntija, mutta kyllä silti sen verran ymmärrän, että hieno oli. Jotenkin tuntuu, että tollanen teatterissa käyminen on mulle ihan liian hienoo touhua...


Muuten jos Moskovaan tulee turistina, niin tuonne kannattaa ehdottomasti suunnata jos vähänkin baletti/teatteri/ooppera kiinnostaa. Hinnat ovat kovat, mutta on se sen arvoista ja balettia voi seurata venäjää taitamatonkin.


Nyt oon kyllä niin poikki, että...

Hyvää yötä. ♥ (Ylihuomenna lähtö Suomeen!)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti