tiistai 10. joulukuuta 2013

Suomeen, Suomeen!

Privet! Viisumiasia ei ole edennyt mihinkään, toivottomalta näyttää... Onneks kuitenkin mun ihana entinen venäjän opettaja Suomesta auttaa asiassa kuten myös Suomi-Venäjä-Seura parhaansa mukaan. Toivotaan parasta! Ainakin oon kaikkeni yrittänyt.

Mutta junalipun ostin tänään Suomeen ja lähtö on 20.12 kello 23 ja Suomessa oon lauantaina 21. päivä 09.32 Suomen aikaa. Kaikesta huolimatta oon ilonen, että sinne pääsen, koska alkaa oleen jo niin iso ikävä kaikkia ja tietenkin joulun haluan viettää perheeni kanssa. Saa nähdä palaanko enää tammikuussa takaisin...


Junalipun ostossa mua tuli auttaan eräs suomalainen täältä - onneks, sillä en olis ite kyllä osannu suunnistaa oikeeseen paikkaan. Kuitenkin tällaisia kansainvälisiä lippuja varten oli ihan oma puolensa, ja he ovat tietenkin tottuneet myös vähän tankkaavaan venäjään. Palvelua sai venäläiseen tapaan hetken odotella kun eräs venäläispariskunta oli meitä edellä lippuja ostamassa, ja asiaa toimitti 3 asiakaspalvelijaa. En ottanu passia mukaan, kun en ajatellut että sellasta tarvis, joten vähän jännättiin että myyvätkö mulle lipun ilman sitä. Passin kopio kuitenkin kävi todisteeksi ja nyt mulla on lippu! Suomi! ♥

Kierreltiin sen jälkeen vähän venäläistyylisessä ostoskeskuksessa siinä rautatieaseman lähellä ja poikkesimme vielä kahvilla. Täällä on tänään ollut -15 astetta ja huomenna on luvattu vielä kylmempää -18 astetta. Tänään on tuntunu jo, että jäätyy pystyyn vaikka on kuinka ollut pipot ja hanskat, joten ihmettelen miten tämä tästä voi vielä kylmemmäksi muuttua. 


Koulun lähellä oon nyt jo pitkään kattellu autokoulun autoja - täällä on sellanenkin, vaikkei heti uskois ajotyylistä päätellen. 


Nyt kun lunta tullut aika reippaasti niin joka paikassa näkyy miehiä lapioidensa kanssa ottamassa lunta pois kävelyteiltä. Täällä suolataan teitä ihan järkyttävän paljon! Mulla on nyt tollaset ihan halppissaappaat Suomesta, ja ne on jo alkanu syöpyyn siitä suolasta. Ne täytyis aina puhdistaa joka ilta, mutta ei noiden kyllä kauheesti väliä oo kun joka tapauksessa oon ostamassa uusia. 

Huh kun väsyttää. Hyvää yötä, pian nähdään. ♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti